Opwarming met introductie op ademhalingstechnieken (kokyu studie).
- Seiza: IN ademen - anus samenknijpen en adem vasthouden - uitademen
- idem, plus bij de volledig uitAH de organen sterk inwaarts en naar boven duwen en de schouders naar voor laten zakken, de rug krommen - bij de inAH laat je het lichaam zelf reflexmatig inAH waarbij jij je lichaam terug rechtop brengt en de schouder naar achter
- idem, maar de IN ademhaling in 2 fasen splitsen waarbij er een schouders en diafragma-drop ertussen plaatsvind, tijdens de 2e inAH voel je zo meer een buikAH dan tijdens de 1e inAH dat meer in de thorax gebeurd
- bij een gespannen diafragma duw je je vingers onder de ribbenboog naar boven en achter tijdens de uit en inAH
Tai no henka
- KO TAI training: details zoeken door middel van stevig lichaamswerk van uke, tori zoekt balans tussen stevigheid en ontspanning tijdens de irimi-tenkan en neemt tori mee op in de beweging
- met ukemi (sokumen iriminage)
- met verschillende timing en richting: uke opvolgen of aanlokken
Katate dori kokyunage
- ki musibi: contact met tori is zo dat elke beweging die je maakt overgaat op de lichaamshouding van uke, indien je uke bij de irimi-tenkan beweging gewoon blijft staan is de uke niet opgenomen in je beweging, dan doe je iets anders, vb.kokyunage
- kokuynage: vormen waarbij tori met de vrije hand bijkomende controle uitoefend op de arm waarmee je gegrepen wordt
- rechtstreeks irimi zoals aikinage, maar ook verschillend manieren in of uitstappen en uke meenemen in de beweging, ook verschillende timing: opvolgen of aanlokken zo mogelijk
Katadori iriminage
- handpalm boven of onder, omote of ura
- tori opnemen in de beweging
- timing: opvolgen of aanlokken
- 2 vormen: losmaken en atemi of blijven kleven, contact behouden, uke houdt hier zolang mogelijk tori's pols vast
Aihanmi katatedori sankyo
- verschillende hoogten bij overname naar sankyo
- fase van verstoring evenwicht, fase van overname naar sankyo en schoudercontrole, fase van de afwerking
- indien de 1e fase (de gezegde ikkyo beweging) niet kan omdat tori je niet toelaat, snijden op de pols en atemi, daarna 1e fase
Aihanmi katatedori ikkyo
- zuiver omote en ura zijn basisvormen en tonen de richtingen aan, maar bij aiki-studie (één worden met uke) beweeg je je in heel die zone tussen omote en ura zonder gehechtheid aan richtingen
- tori werkt stevig: zuivere omote en ura beweging niet mogelijk omdat tori blokkeert
- beginnen op de aanvalslijn, rond de polskracht werken, elleboog laag
- ura-zijde beginnen en overgaan naar omote-zijde
- omote-zijde beginnen en overgaan naar ura-zijde
- mogelijkheid tot snijden op de pols
- vrij in verschillende hoogten, afhankelijk van hoe tori reageert
- vrijheid vinden in verschillende richtingen en grootte van beweging
- maar ook in verschillende controles: yonkyo, sankyo, nikkyo, ikkyo die zich spontaan aanbieden aan de situatie
Ryotedori tenchinage
- martiale logica: wanneer je een aanval incasseert ga je je lichaam sluiten
- wanneer tori jouw polsen neemt ga je je sluiten
- hierbij polsen laten één worden met de grip (te plaatse getoond)
- openen met 1 hand boven en 1 hand beneden en instappen
- dynamischer: op moment van contact polsen laten één worden met de grip
- nog dynamischer: op moment van contact openen met 1 hand boven en 1 hand beneden en instappen, de éénwording gebeurd hier nog voor het fysieke contact maar moet duidelijk aanwezig zijn in uw intensies en lichaamshouding
- ura: in gesloten positie één worden met de grip maar met grote tenkan (te plaatse getoond), niet openen bij tenkan want dan ga je trekken
Cooling down: ontspannen ademen
Bart
Geen opmerkingen:
Een reactie posten